Marian Faktor - expert KDH na zdravotníctvo

Tlačové správy

Zvýšenie cien za letecké záchranné služby zaváňa sfušovaným tendrom alebo korupciou

5.10.2015 | Ministerstvo zdravotníctva ide neštandardne zvýšiť ročné výdavky na leteckú záchrannú službu (LZS) o 3,5 milióna eur. Podľa predsedu KDH Jána Figeľa môže byť za 60 %-ným zvyšovaním platieb zbabraný tender. Nedá sa však vylúčiť ani to, že ide o ďalší kšeft v zdravotníctve pod taktovkou SMER-u. Expert KDH pre zdravotníctvo Marian Faktor uviedol, že výška ceny mala byť súčasťou tendra v roku 2013. Takáto zásadná zmena podmienok vyžaduje dôkladnú analýzu a novú súťaž.

Minister zdravotníctva Viliam Čislák musí podľa Kresťansko-demokratického hnutia (KDH) pozastaviť vydanie nového cenového opatrenia na poskytovanie LZS. A to až do obdobia kým sa nevysvetlí podozrivé zvyšovanie cien za LZS, ktoré v súčasnosti navrhuje. „Pri pohľade na navrhované až 60-percentné zvyšovanie paušálnych platieb je zrejmé, že niečo nie je v poriadku. Buď celý tender na licencie na poskytovanie LZS z roku 2013 alebo aktuálny návrh zvýšenia cien,“ upozorňuje predseda KDH Ján Figeľ.

Podľa návrhu cenového opatrenia Ministerstva zdravotníctva by totiž od novembra tohto roku mal dostať poskytovateľa LZS ročne o 3,5 milióna eur viac. Po novom by tak najbližšie štyri roky zinkasoval ročne takmer 11 miliónov eur. „Otázne je nielen 60-percentné zvýšenie paušálnych platieb, ale  aj 13-percentné navyšovanie ceny za letovú minútu,“ upozorňuje expert KDH pre zdravotníctvo Marian Faktor. „Vývoj cien palív a pohonných hmôt, ktoré do platby za letovú minútu vstupujú, nebol za posledné dva roky od tendra až tak dramatický..“ dodáva Faktor.

Ako ďalej upozorňuje M. Faktor, podozrenia z nie štandardného zvyšovania cien potvrdzuje samotné zdôvodnenie ministerstvom. To pri 60-percentnom zvýšení paušálnej platby argumentuje najmä potrebou nákupu nových vrtuľníkov súkromným poskytovateľom LZS. Podľa M. Faktora však nie je možné, aby prevádzkovateľ LZS už pri tendri v roku 2013 nevedel o tom, že bude potrebovať nakúpiť nové stroje. „Najmä ak vedel, že tentokrát bude mať licenciu na šesť a nie na štyri roky, ako to bolo dovtedy,“ upozorňuje M. Faktor.  

KDH bude podľa M. Faktora žiadať detailné zdôvodnenie tak dramatickej úpravy ceny alebo nový tender na poskytovateľa LZS. „Takéto zásadné zvýšenie cien je podľa neho dôvodom na vypísanie novej súťaže. A najmä je to fér voči potenciálnym záujemcom,“ vysvetľuje M. Faktor. Ak by sa aj ukázalo, že súčasné ceny sú objektívne podhodnotené, museli to obe strany vedieť už v čase tendra. „Systém dumpingových cien poznáme aj z výstavby diaľnic. Že by sa nám systém dodatkovania, osvedčený aj pri zákazkách SMER-u pre váhostavy, presúval do zdravotníctva?“ pýta sa J. Figeľ.

Druhou možnosťou je to, že 60% navýšenie je ekonomicky neopodstatnené, a teda môže ísť o korupciu. Jedno aj druhé je podľa J. Figeľa absolútne neakceptovateľné a každý z týchto možných dôvodov navýšenia musí byť preverený. Hnutie nevylučuje ani odvolávanie ministra Čisláka. „Ak minister nepozastaví vydanie cenového opatrenia a nepodloží svoj návrh reálnymi argumentmi, nemá čo hľadať vo funkcii,“ upozorňuje J. Figeľ.

KDH bude zároveň presadzovať aj opatrenie, ktoré by do budúcnosti malo zabrániť takýmto neštandardným a netransparentným zvyšovaniam platieb v zdravotníctve. Súčasťou tendra na poskytovateľa LZS by mala byť po novom aj cena a pravidlá pre jej medziročnú úpravu, napr. v závislosti od inflácie, či vývoja cien leteckých pohonných hmôt. „Pretože dnešný spôsob je taký, že úprava ceny závisí od rozhodnutia ministerstva a to vytvára veľký priestor na korupciu,“ dodáva M. Faktor.

Problémy pritom sprevádzali tender na poskytovateľa LZS už v roku 2013. Pre zlyhanie ministerstva zdravotníctva pri vyhodnocovaní tendra a pri podpise zmluvy boli bratislavský a trenčiansky región päť dní bez leteckej záchrannej služby. Preverovalo sa aj to, či nefungujúca LZS nespôsobila zbytočné úmrtie 39-ročnej ženy z Bratislavy.


Spracovávam ... Spracovávam ...