Marian Faktor - expert KDH na zdravotníctvo

V médiách

Poplatky v zdravotníckych zariadeniach

25.10.2014 | Slovenskí pacienti ročne zaplatia na poplatkoch v zdravotníckych zariadeniach 180 miliónov eur. Ministerstvo zdravotníctva očakáva, že aktuálna novela zákona o zdravotnej starostlivosti tieto poplatky odstráni.

Podľa KDH to však bez stanovenia jasného nároku pacienta nepomôže. Expert KDH na zdravotníctvo Marián Faktor navrhuje radšej systémovú zmenu.

Štefánia KAČALKOVÁ ŠTEFANČÍKOVÁ, redaktorka

--------------------

Základom riešenia je podľa Mariána Faktora zadefinovať nárok poistenca. Priblížil, že poistenci by tak vedeli, na čo majú nárok a na čo nemajú, za akých podmienok, čo majú hradené úplne alebo čiastočne či vôbec.

Marián FAKTOR, expert KDH na zdravotníctvo

--------------------

Je to jednoduchá vec, pretože treba nájsť zhodu medzi pacientskymi organizáciami, lekármi, ale aj politikmi.

Štefánia KAČALKOVÁ ŠTEFANČÍKOVÁ, redaktorka

--------------------

Predseda parlamentného zdravotníckeho výboru a exminister zdravotníctva Richard Raši si vie predstaviť zadefinovanie základného nároku poistenca. Upozorňuje však, že súčasný rozsah bezplatnej zdravotnej starostlivosti, musí ostať zachovaný. Smer aktuálne navrhuje novelu, ktorá má odstrániť poplatky v ambulanciách. Marián Faktor reaguje.

Marián FAKTOR, expert KDH na zdravotníctvo

--------------------

Podobný zákaz poplatkov sme mali v roku 2006, keď sa zrušili Zajacové 20-korunáčky. A dnes zostupom ôsmich rokov môžeme skonštatovať, že objem zdrojov, ktorý ľudia platia z vlastných peňaženiek, nepoklesol.

Štefánia KAČALKOVÁ ŠTEFANČÍKOVÁ, redaktorka

--------------------

Faktor zdôraznil, že od roku 2011 funguje vďaka KDH limit spoluúčasti na lieky.

Marián FAKTOR, expert KDH na zdravotníctvo

--------------------

Pacient, ktorý platí za lieky cez nejakú hranicu, tak jednoducho sa mu tieto poplatky za lieky vracajú. A je to účinný nástroj, už beží niekoľko rokov, aj vďaka tomuto sa slovenským pacientom vracia viac ako tri milióny eur ročne.

Štefánia KAČALKOVÁ ŠTEFANČÍKOVÁ, redaktorka

--------------------

No a podľa analytika HPI Tomáša Szalayho zadefinovanie nároku pacienta nie je také jednoduché.

Tomáš SZALAY, analytik HPI

--------------------

Zadefinovanie nároku je v apríli zlá správa, lebo poviete, že niečo už tam naozaj nie je. Aj sme si to všetci mysleli, že to tam nie je, ale teraz keď to niekto naozaj povie, tak on je na vine, lebo on to z toho balíku zdravotnej starostlivosti vyradil, že v tomto je tá zrada.

Štefánia KAČALKOVÁ ŠTEFANČÍKOVÁ, redaktorka

--------------------

Štefánia Kačalková Štefančíková, Rádio Lumen.


Spracovávam ... Spracovávam ...